4 فوریه 2023- پس از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا در اکتبر 2022 یک درخواست تایید سریع[1](fast-tracked designation) را از شرکت الی لیلی برای داروی Mounjaro بمنظور استفاده برای کاهش وزن دریافت کرد، این باور وجود دارد که این داروی دیابت در سال جاری برای کاهش وزن تایید خواهد شد زیرا نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش‌های بالینی نشان داد.

حقایق کلیدی درباره ی داروی Mounjaro

مونجارو (به طور کلی به عنوان تیرزپاتید شناخته می شود)، یک تزریق هفتگی است که با کنترل قند خون عمل می کند، این دارو برای استفاده در دیابت نوع 2، توسط FDA در می 2022 تایید شد.

اگرچه شبیه به اوزمپیک و وگووی( داروهایی که برای درمان دیابت و کاهش وزن استفاده می شوند)، مونجارو نیز یک آگونیست گیرنده پپتید-1شبیه گلوکاگون است، این دارو همچنین یک پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز(GIP) است، هورمونی که به ترشح انسولین پس از مصرف غذا کمک می کند.

این دارو که توسط شرکت دارویی Eli Lilly ساخته شده است، به دلیل مزایای کاهش وزن محبوبیت پیدا کرده است و هشتگ #mounjaro بیش از 330 میلیون بازدید در TikTok داشته است.

یک مطالعه‌ ی ۷۲هفته‌ای نشان داد که شرکت‌کنندگان با مصرف مونجارو، بدون توجه به دوز دارو، «کاهش قابل‌توجه و پایداری را در وزن بدن» تجربه کردند.

اگرچه این دارو هم اکنون توسط FDA برای کاهش وزن تایید نشده است، برخی از پزشکان این دارو را برای ایندیکیشنی خارج از برچسب دارو -برای کاهش وزن در بیمارانی که دیابت نوع 2 ندارند-، تجویز می کنند.

در 15 دسامبر 2022، FDA، مونجارو را به عنوان یکی از تقریباً 200 دارویی که کمبود عرضه داشتند، فهرست کرد و به  Wegovy،Ozempic (semaglutide)  و Trulicity (dulaglutide)، دیگر داروهای دیابت Eli Lilly که برای استفاده ی خارج از برچسب برای کاهش وزن تجویز می شوند، پیوست.

منبع:

https://www.forbes.com/sites/ariannajohnson/2023/01/31/diabetes-drug-mounjaro-expected-to-be-approved-for-weight-loss-soon-what-to-know-and-how-it-compares-to-similar-drugs/?sh=60632f00477a

 



[1]Fast Track یک داروی تحقیقاتی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) برای بررسی سریع برای تسهیل ساخت داروهایی است که یک بیماری جدی یا تهدید کننده زندگی را درمان می‌کنند و نیاز پزشکی برآورده نشده را برطرف می‌کنند. تعیین مسیر سریع باید توسط شرکت دارو درخواست شود. درخواست را می توان در هر زمانی در طول فرآیند توسعه دارو آغاز کرد. FDA درخواست را بررسی می کند و تلاش می کند ظرف شصت روز تصمیم بگیرد.